Inhoudsopgave
We zijn naar Praag gefietst en omdat we nog een paar weken de tijd hebben willen we vanaf Regensburg de Limes fietsroute deel 1 terug naar NL fietsen. En dan tot Nijmegen in plaats van Katwijk want in Nijmegen willen we met de trein terug naar Roosendaal. Daar is onze fietstocht naar Praag begonnen en dan is het rondje compleet. Dat is het plan, maar loopt een plan altijd zoals je wilt op een fietsvakantie..? Lees snel verder!
Praag – Regensburg met de trein
Op onze fietstocht naar Praag zijn we na 3,5 week in Praag aangekomen. Het was een supermooie route en we hebben er dan misschien iets langer overgedaan maar dat is dan maar zo. Er is geen verplichte standaarddagafstand vind ik. De heuvels waren de laatste anderhalve week voor Praag ook behoorlijk pittig en onze beentjes zijn een stuk sterker geworden. Maar de dagafstanden worden dan wat korter.
We wilden eerst alleen met de trein tot PLzen in Tjechie maar toen we daar uitstapten was het weer niet zo goed en de voorspellingen ook niet al te best. Dus we dachten dan gaan we toch verder naar Regensburg en pikken we daar de Limes fietsroute deel 1 op. Leuk plan, maar eerst nog even verder met de trein. Laat ik zeggen dat we blij waren dat we Regensburg gehaald hebben en dat wij en de fietsen plus bagage en hond ook veilig uit de trein zijn gekomen.
In Regensburg alles op de fiets gezet, Stef weer in het mandje en fietsen maar weer. Wat zijn we blij dat we veilig weer op de fiets zitten. In Regensburg zoeken we een camping en deze ligt aan de schone Donau!
Langs de Schone Donau begint Limes fietsroute deel 1 voor ons
Vanuit Regensburg fietsen we een klein stuk langs de Donau wat later het Main Donau kanaal wordt. Op een mooi plekje kunnen we makkelijk het water in en zwemmen we even. Heerlijk! Het is een erg mooie omgeving met vele rotsformaties, maar wel anders dan het laatste deel naar Praag toe. Hoewel hier ook wel een paar flinke klimmetjes in zitten. Omdat we natuurlijk deze Limes fietsroute deel 1 andersom fietsen gaat het de eerste 200 kilometer omhoog tot ongeveer 500 meter met wat flinke klimmetjes erin. Dat valt nog best even tegen. Maar.. Ik ga het klimmen steeds leuker vinden en het gaat steeds beter. Vooral bij Rothenburg an den Tauber, dat op en heuvel van 200 meter hoger ligt en we bereiken met een paar flinke haarspelbochten die we met gemak omhoog fietsen zonder te lopen!! Zojee onze conditie is echt verbeterd. Wel moesten we nog even 5 minuten op adem komen hoor toen we boven waren. Maar wel met een mooi zicht op de ingang van het oude dorp Rothenburg An Den tauber!
Limes fietsroute deel 1: Langs de grensen van het oude Romeinse rijk
Ik wist eigenlijk niet goed wat ik moest verwachten van deze Limes fietsroute deel 1 maar daar komen we daar snel achter. Het ene mooie dorp of stad na het andere mooie dorp met mooie oude huizen, oude romeinse bruggen en de dan de vele kastelen natuurlijk bovenop de heuvels om ons heen.
In Wiesbaden zijn we op de stoptrein gestapt naar Dusseldorf. Dit om twee redenen, de eerste omdat we op tijd terug moeten zijn en we op de fiets niet op tijd terug zullen zijn en mijn baas dan boos zou worden en ten tweede omdat het die dag de hele dag regent. We nemen de stoptrein omdat deze trein bredere deuren heeft en je er met de fiets zo kan inrijden. Heerlijk relaxed zitten we in de trein en kijken we onzen ogen uit naar de vele kastelen langs de Rijn. Vooral tussen Koblenz en Bonn is het prachtig!
Waar overnachten we (met de hond)?
Op de Limes fietsroute deel 1 slapen we veel op campings. Deze zijn er in overvloed langs de meeste stukken van de route. Ook hebben we veel pensions en hotels gezien onderweg.
Het is maar 1 keer gebeurd dat we bij een camping kwamen waar geen honden mochten en we door moesten fietsen naar de volgende camping. Ook hebben we weleens een gasthof oftewel een soort Duits pension genomen om te slapen. Ook hier mochten honden slapen. Alleen in het centrum van Dusseldorf, moesten we even zoeken naar een pension waar een hond mocht. Uiteindelijk wel gevonden gelukkig maar buiten de stad, in Ober Kassel.
Foto’s Limes fietsroute deel 1






Moeilijkheidsgraad en hoogtemeters Limes fietsroute deel 1
Voor beginners is de Limes fietsroute deel 1 goed te fietsen als je in Nederland begint. Dan heb je voldoende infietstijd voordat de heuvels in zicht komen. Het hoogste punt is ‘maar” 500 meter maar het is niet vlak tot dat hoogste punt en vooral niet over de helft tot aan Regensburg. Er zitten wat flinke klimmen tussen dus de beentjes zullen moeten werken. Maar ik weet uit ervaring dat je na 2 weken fietsen de heuvels al een stuk beter kan bedwingen dan aan het begin dus relax, geen stress. Dat komt goed.
Kinderen mee?
Of je de Limes fietsroute deel 1 met kinderen kan fietsen durf ik niet te zeggen. het hangt af van de conditie van je kinderen en hoe oud ze zijn. Als ze al eerder gefietst hebben, gaat het wel maar zal je de dagafstand moeten aanpassen, vooral in de heuvels.
Een echte haarspeldbocht naar Rothenburg an den Tauber
Wij zijn in Regensburg beginnen en hebben sommige stukken met de trein gedaan in verband met het weer en tijdsgebrek dus ik kan niet met zekerheid zeggen hoe het op die stukken is qua hoogtes maar volgens de app was het zwaarst qua klimmen vanaf ongeveer 400 km voor Regensburg. Dat stuk hebben wij wel gefietst en gaat inderdaad soms flink op en neer maar was wel goed te doen. Het hoogste punt is 500 meter. Het dorpje Rothenburg an den Tauber ligt op een flinke heuvel en is alleen te bereiken over een gelukkig niet zo’n drukke weg met flinke haardspeldbochten omhoog vanaf de kant van Regensburg. Het dorpje is erg mooi en aan de andere kant ga je weer omlaag ook via haarspeldbochten. Daar is een leuke camping aan het water.
Wil jij ook de Limes fietsroute deel 1 fietsen?
Wil jij de Limes fietsroute deel van Katwijk tot Regensburg fietsen? Klik dan op de knop hieronder en bestel de reisgids bij de Fietsvakantiewinkel. De app is hier te vinden.
Hoe terug?
Doordat wij zelf stukken met de trein hebben gereisd op de Limes route deel 1 weten we dat het helemaal niet zo moeilijk hoeft te zijn om met de trein, fiets én hond te reizen maar dat je je wel goed moet voorbereiden! Als je een sneltrein neemt, wees er dan op voorbereid dat je tassen eraf moeten omdat je je fiets moet ophangen aan een rek. Dit was in ons geval zo krap dat de tassen eraf moesten.
Maar wij hadden ook een trein waar 1 grote coupe was voor fietsen en we de fietsen zo neer konden zetten. Dus het hangt sterk af van de soort trein die je neemt.
Voor een sneltrein moet je je fiets reserveren maar voor een stoptrein niet en kan de fiets zo mee. Ook hebben deze stoptreinen meestal iets bredere deuren waardoor je zo erin kan. Dit hebben wij gedaan van Wiesbaden naar Dusseldorf. Je doet er dan wel iets langer over maar het geeft wel iets minder stress en je kan op je gemak om je heen kijken wat erg leuk was!
Kijk op de site van de Deutsche Bahn voor meer informatie
Regels honden in Duitsland en in de trein
Honden mogen in de trein, aangelijnd. De eerste conducteur zei ons dat honden een muilkorf moesten maar ik heb er niks over kunnen vinden op de site van de Deutsche Bahn. Ook zei een mevrouw later aan de balie dat dat niet klopte en een muilkorf alleen geldt voor gevaarlijke honden.
De ene mevrouw aan de balie liet ons 20 euro betalen voor de hond terwijl de volgende dag de hond gratis was. Erg onduidelijk maar de hond mag mee. Ik denk dat het ook afhangt van de grootte van de hond. Stef is klein en kan zo onder de stoel of op schoot. Zowiezo moet je hond een vaccinatie hebben voor rabiës (minimaal 3 weken voor vertrek) en een hondenpaspoort en chip hebben!